TAHNIAH FASILITATOR KOTA SAMARAHAN

Semalam (31 Mei 2009) berakhirnya Program Motivasi dan Jatidiri Samarahan 2009. Program tersebut adalah merupakan program susulan bagi projek Latihan Kefasilitatoran yang telah kami mulakan di bawah Biro Perkhidmatan Pendidikan Majlis Islam Sarawak (BPP-MIS) yang bertujuan untuk melahirkan lebih ramai fasilitator terlatih bagi mengembangkan lagi projek pembangunan remaja Islam Sarawak yang dinamakan sebagai PEWARIS. Walaupun fasilitator yang telah mengikuti Latihan Kefasilitatoran Asas pada Disember 2008 yang terlibat dengan program susulan ini hanya tiga orang, namun beberapa orang rakan mereka yang lain yang turut membantu dalam program tersebut juga mempunyai potensi yang besar untuk menjadi fasilitator yang baik.

Para peserta yang seramai 59 orang, datangnya daripada sekitar Kota Samarahan dan Kampung Melayu Balai Ringin. Mereka terdiri daripada remaja-remaja Islam yang majoritinya sudah tidak lagi bersekolah; sama ada telah tamat persekolahan tetapi tidak melanjutkan pengajian ataupun sememangnya mereka tidak menamatkan persekolahan. Justeru, program ini disusun oleh para peserta Latihan Kefasilitatoran Asas daripada Kota Samarahan dengan tujuan untuk menyuntik motivasi dan membina kesedaran di kalangan para peserta agar mereka bertindak untuk meningkatkan potensi diri mereka dan seterusnya mengubah keadaan diri, keluarga dan masyarakat.

Selain daripada permasalahan pendidikan formal, kebanyakan para peserta juga datang daripada keluarga yang mempunyai masalah. Hasilnya, kebanyakan peserta mempunyai pendidikan agama yang terlalu sedikit; itupun difahami secara superficial sahaja, sebagai adat dan ritual tanpa asas ‘aqidah yang kukuh. Oleh sebab itulah kami menekankan kepada para fasilitator dalam program tersebut bahawa untuk menjadi seorang fasilitator Muslim yang baik, budaya ilmu harus dijadikan sebagai teras. Malah, kami juga memberikan penekanan bahawa dalam proses latihan, untuk memberikan kesan jangka panjang yang lebih kekal, maka pengisian yang lebih substantial adalah diperlukan. Pengisian yang lebih substantial itu sudah tentu adalah pengisian yang terasnya adalah ilmu kerana ilmu lebih kekal berbanding semangat, motivasi ataupun tabiat paksaan yang seringkali bertahan hanya untuk tempoh waktu yang tertentu.

Apa yang penting juga adalah niat dan sikap fasilitator itu sendiri. Kami memberikan penekanan bahawa fasilitator haruslah melihat setiap peserta dengan penuh kasih sayang; bahawa setiap seseorang daripada mereka berpotensi untuk menjadi seseorang yang luarbiasa hebat. Fasilitator haruslah melihat mereka dengan pandangan kasih, dengan suatu keinginan agar mereka juga dapat sama-sama mengecapi erti kebahagiaan yang hakiki. Itulah sikap yang ditunjukkan oleh baginda Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam; baginda begitu kasih dan sayangkan umat baginda, sehinggakan baginda tidak redha seandainya masih ada di kalangan umatnya yang tidak masuk ke syurga. Justeru, sikap itulah yang perlu dicontohi. Mudah-mudahan hasil usaha kami yang kecil, akan dapat mencetuskan perubahan yang lebih besar.

Apapun, program tersebut telah berjalan dengan sangat baik. Biarpun tidak ramai fasilitator yang betul-betul berpengalaman, namun keikhlasan dan kesungguhan mereka dalam melakukan sesuatu untuk memperbaiki keadaan masyarakat ternyata memberikan kesan yang positif kepada program tersebut. Di samping itu, para urusetia program – yang juga terdiri daripada mereka yang tidak berpengalaman – telah menjalankan tugas dengan sangat baik dan mereka cukup banyak membantu dalam menjayakan program tersebut.

Tahniah kepada fasilitator dan urusetia Kota Samarahan!

Previous
Next Post »

7 comments

Click here for comments
10:49 pm ×

teruskan usaha...
cuba cari fasi pompuan y boleh aja mereka btudung dengan betol dan lawa..
supaya mereka rasa btudung ini seronok..^^

Reply
avatar
neem
admin
9:12 am ×

salam,

akh, bila nak mai unitar?

Reply
avatar
Anonymous
admin
7:20 am ×

fav.sweater..huhu

Reply
avatar
zahidzuhri
admin
4:26 pm ×

kitak tok abang abdurrahman n majid ka?

Reply
avatar
Naimz
admin
9:00 pm ×

FaRaHEeN: cadangan yang baik, tetapi dalam program tersebut itu bukan sasaran dan keutamaan kami.

neem: dah jawab kan aritu? hehe.

Anonymous: it's my only sweater... hehe.

zahidzuhri: aok.

Reply
avatar
Anonymous
admin
7:54 am ×

kok ye pun..the only one..jgn lupe antar dobi..huhu

Reply
avatar
Anonymous
admin
6:09 pm ×

erk..dont worry. a.naim rajin hantar baju gi dobi =p kan,kan? ;)

Reply
avatar