Salam Ramadhan!

Setiap kali bulan Ramadhan datang menjelma, seolah-olah satu suasana baru menyelimuti seluruh dunia umat Islam. Apa tidaknya, kedatangan bulan Ramadhan membawa bersama bermacam keberkatan dan Rahmat dari Tuhan. Dalam bulan inilah syaitan dikekang. Dalam bulan inilah kitab suci Al-Qur’an diturunkan. Dalam bulan ini jugalah, sekian banyak peperangan yang signifikan berlaku dalam sejarah Islam yang hampir kesemuanya dimenangi oleh tentera Islam. Dalam bulan ini juga, ibadah yang dilakukan diberikan ganjaran yang berlipat kali ganda. Justeru, bulan Ramadhan tidak selayaknya hanya dilihat sebagai bulan bagi menunaikan ibadah puasa semata-mata. Tetapi, bulan Ramadhan adalah bulan untuk berpesta ibadah! Inilah bulan yang telah disediakan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala sebagai satu madrasah tarbiyyah yang intensif, yang gunanya bagi melatih setiap individu yang beriman itu agar menjadi orang yang bertaqwa.

Justeru, kita harus mengambil kesempatan dalam bulan Ramadhan ini untuk kita melakukan muhasabah diri dan memperbanyak ibadah. Sesungguhnya dalam melalui kehidupan selama hampir setahun, pasti banyak dugaan dan cabaran yang telah kita alami. Maka, bulan Ramadhan inilah peluang yang terbaik untuk memohon ampun di atas segala kesalahan kita, seterusnya memperteguh kekuatan rohaniyyah. Inilah bulan yang terbaik untuk kita melatih diri dengan amalan-amalan yang mulia, gunanya untuk dipraktikkan dalam sebelas bulan yang lain. Maka, alangkah ruginya seandainya peluang beribadah dalam bulan Ramadhan ini tidak kita manfaatkan dengan sebaik-baiknya.

Apa yang kita harapkan adalah bulan Ramadhan kali ini akan dapat membawa tekad dan komitmen baru ke arah mewujudkan suasana yang lebih baik bagi umat Islam. Bagi umat seluruhnya, inilah peluang untuk meningkatkan kefahaman dan pengetahuan tentang Islam. Bagi para pemimpin, inilah masanya untuk melakukan muhasabah dan menjauhkan diri daripada amalan-amalan negatif yang sudah banyak menghiasi iklim politik negara seperti salah guna kuasa, rasuah, pecah amanah dan sebagainya. Bagi para aktivis gerakan Islam pula, inilah masanya untuk memperteguh tekad dan komitmen, seterusnya mengeratkan lagi hubungan dengan Allah Subhanahu wa Ta’ala agar segala usaha da’wah yang dilakukan mendapat keredhaan dan pertolongan daripada-Nya.

Selamat berpesta ibadah!

Previous
Next Post »