tag:blogger.com,1999:blog-18403736.post4072298288072339664..comments2023-12-24T00:36:42.266+08:00Comments on Naim Zulkipli's Blog: Anwar dan Pluralisme Agama – Pengamatan RingkasNaimzhttp://www.blogger.com/profile/08405229118589238176noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-18403736.post-60185343303399842082010-04-23T22:34:28.269+08:002010-04-23T22:34:28.269+08:00Salam bro,
Ini antara yang saya sempat terjemahka...Salam bro,<br /><br />Ini antara yang saya sempat terjemahkan. (yang dianggap kontroversi)<br /><br />Today, freedom of religion without which there can be no religious pluralism, is an entrenched constitutional liberty in the established democracies. As such, favouring one religion over another or granting it a position at the expense of others may be considered as being against the spirit of religious pluralism. Yet this still happens even in certain established democracies in Europe while in the Middle East and in Southeast Asia this ambivalence has been virtually taken for granted until recently.<br /><br />Pada hari ini, kebebasan beragama yang tanpanya tidak akan wujudnya pluralism agama, adalah satu kebebasan yang berasaskan perlembagaan dalam sebuah sistem demokrasi (yang tulen). Dengan itu, melebihkan satu agama berbanding agama lain atau memberikannya satu kedudukan yang merendahkan yang lain (agama-agama) boleh menyebabkan ianya dianggap sebagai bertentangan dengan semangat pluralism agama. Namun demikian, ianya masih berlaku malah dalam sistem demokrasi yang terbina di Eropah yang tertentu (sebilangan) sementara di Asia Tengah dan Asia Tenggara perasaan yang tidak menentu ini telah lama diabaikan sehinggalah baru-baru ini.<br /><br />This is why the discourse on religious pluralism must deal with the fundamental question of freedom of religion and by association the freedom of conscience. The question arises as to whether it is the diversity of religions which makes the divided world more divided or the denial of religious freedom that causes it. <br />I believe I‘m not alone in saying that for religious pluralism to flourish in a divided world, it is morally unacceptable to say to people of other faiths: <br />We believe in our God and we believe we are right; you believe in your God, but what you believe in is wrong.<br /><br />Sebab itulah perbincangan mengenai pluralism agama haruslah berkaitan dengan isu asas iaitu kebebasan beragama dan disertakan kebebasan untuk memilih/kesedaran (agama). Persoalan yang timbul adalah adakah disebabkan perbezaan agama yang menjadikan dunia lebih berpecah atau halangan kepada kebebasan beragama yang menyebabkannya. Saya percaya saya bukanlah berseorangan dalam menyatakan bahawa untuk tujuan mensuburkan lagi pluralism agama dalam dunia yang berpecah belah ini, adalah menjadi satu kesalahan moral sekiranya kita menyatakan kepada pengganut agama lain “ Kami percaya dengan Tuhan kami dan kami fikir kami adalah benar, kamu percaya kepada Tuhan kamu dan tetapi apa yang kamu percaya adalah salah”.<br /><br />The Guru Granth Sahib tells us that he who sees that all spiritual paths lead to the One shall be freed but he who utters falsehood shall descend into hellfire and burn. The blessed and the sanctified are those who remain absorbed in Truth. <br /><br />Guru Granth Sahib (Sikh) telah memberitahu kita barangsiapa yang melihat semua jalan-jalan kerohanian menuju kepada Yang Satu akan dibebaskan (selamat) tetapi sesiapa yang menceritakan perkara yang tidak benar akan dicampak ke api neraka dan dibakar. Yang dirahmati dan diselamatkan adalah mereka yang sentiasa bersatu dengan Kebenaran.<br /><br />Abd BasirAnonymousnoreply@blogger.com