EMAS MATAWANG SEBENAR


Emas adalah matawang yang sebenar kerana emas adalah logam berharga yang dengan sendirinya mempunyai nilai. Sistem kewangan yang rata-ratanya kita gunakan pada hari ini tidak menggunakan wang sebenar, sebab itu dipanggil wang fiat. Wang kertas yang kita gunakan pada hari ini hanya sekeping kertas yang dicetak dan diberikan nilai kepadanya oleh satu pihak: yakni pihak yang memerintah. Sekiranya mereka berhajat untuk menghilangkan nilai yang diberikan kepada kertas itu, maka itulah yang akan berlaku; seperti apa yang sedang berlaku di India sekarang ini.

Emas adalah matawang yang sebenar. Emas ada nilai tersendiri, ada nilai intrinsik. Malah, pada asalnya, "wang kertas" adalah merupakan "nota kredit" yang diberikan oleh pihak bank kepada individu yang menyimpan emas di bank. Sesiapa yang menerima "nota kredit" itu boleh menebus emas tersebut daripada bank. Tetapi, "wang kertas" pada hari ini tidak boleh digunakan untuk menebus emas daripada bank. Justeru, nilai "wang kertas" itu disandarkan kepada apa?

Apabila sistem wang runtuh berkecai, hanya emas yang masih bernilai.

Jom simpan emas.


-----
Tahukah anda sekarang ada cara untuk anda mula menyimpan dan membeli emas dengan serendah RM10 sahaja! Anda juga boleh membuat pelaburan emas dengan mendapatkan leverage 10x. Untuk info lanjut hubungi saya: 019-8285019
Previous
Next Post »