KENYATAAN MEDIA MUAFAKAT: MEMPERTAHANKAN HAK PENGANJURAN SEMINAR

Program seperti yang hendak dianjurkan ini, tidak keterlaluan kalau saya katakan sebagai satu kewajipan pada hari ini. Namun, cukup menghairankan apabila ada pihak yang mempertikaikan penganjurannya, apatah lagi apabila yang mempertikaikan itu adalah daripada kalangan orang Islam sendiri. Malah, seorang yang satu ketika dahulu pernah aktif dalam gerakan dakwah peringkat nasional dan antarabangsa, begitu lantang dengan slogan-slogan dakwah dan perjuangannya tetapi kini memperjuangkan pula idea-idea yang ternyata bercanggah dengan aqidah umat Islam! 
Mudah-mudahan Allah menyelamatkan negara ini daripada diperintah oleh orang seperti itu! - akhienaim

KENYATAAN MEDIA MUAFAKAT

7 Jamadil Awal 1433 – 29 Mac 2012

MEMPERTAHANKAN HAK PENGANJURAN SEMINAR Jabatan Pelajaran Johor dengan kerjasama Jabatan Mufti Johor bertajuk "Pemantapan Aqidah, Bahaya Liberalisme dan Pluralisme Serta Ancaman Kristianisasi Terhadap Umat Islam. Apa Peranan Guru?"

Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT) menolak kenyataan pihak-pihak tidak bertanggungjawab serta berkepentingan sempit politik kepartaian yang mempersoalkan hak penganjuran seminar Jabatan Pelajaran Johor dengan kerjasama Jabatan Mufti Johor bertajuk "Pemantapan Aqidah, Bahaya Liberalisme dan Pluralisme serta Ancaman Kristianisasi terhadap Umat Islam".

Tindakan melabelkan program kelimuwan sebegini sebagai “usaha jijik politik untuk menggunakan agama bagi menakut-nakutkan rakyat” (lihat Kenyataan Ketua Pakatan Rakyat 28 Mac 2012) sebenarnya adalah kenyataan yang sangat anti aqidah, menghina Islam serta pengkhianatan kepada usaha-usaha menyemarakkan kegiatan wacana Islam menerusi kegiatan ilmiah. MUAFAKAT ingin menegaskan sikap bahawa istiqamah dalam hal-hal berkaitan kepentingan Islam. MUAFAKAT tidak ada kompromi dengan kenyataan anti ilmu sebegini kerana sengaja diadakan untuk mendapat publisiti murahan musuh Islam dan memprovokasi keutuhan perjuangan menegakkan aqidah Islam.

Adalah jelas bahawa kehadiran peserta dalam seminar tersebut adalah dikhususkan untuk guru-guru agama Islam di sekolah-sekolah Menengah dan Rendah di dalam Daerah Johor Bahru. Berdasarkan maklumat umum yang diketahui, penyertaan di dalam seminar sebegini adalah atas jemputan khusus sahaja dan memfokus pada isu yang berada dalam ruang lingkup yang mencakupi urusan intra-agama umat Islam, khususnya dalam memberikan pendedahan serta penaakulan tentang cabaran-cabaran terhadap usaha mempertahankan aqidah umat Islam.

MUAFAKAT menegaskan bahawa tren untuk mempersoalkan usaha-usaha memantapkan akidah umat Islam akhir-akhir ini merupakan suatu penzahiran sikap kebebalan dan kejahilan terhadap ruanglingkup keistimewaan kedudukan Islam di dalam Perlembagaan Persekutuan. MUAFAKAT dan pelbagai pihak, terutama daripada kalangan institusi Islam, tokoh-tokoh sejarawan, para ulama serta pertubuhan pertubuhan Islam Bukan Kerajaan telah acapkali menerangkan tentang maksud dan serta implikasi kedudukan istimewa Islam sebagai Agama Negara. Usaha-usaha seperti penganjuran seminar ini adalah hak yang dijamin di dalam Artikel 11 (4) Perlembagaan Persekutuan. Kuasa yang diberikan oleh Artikel 11(4) itu juga adalah antara peruntukan-peruntukan dalam Perlembagaan yang sebenarnya meletakkan Islam pada tempat yang sewajarnya, sesuai dengan kedudukannya sebagai agama negara. Ini kedudukan yang juga tidak boleh dipersoalkan mana-mana pihak.

MUAFAKAT berpandangan sekiranya maksud Artikel 11(4) itu dilihat bertujuan untuk melindungi keharmonian masyarakat berbilang kaum yang identitinya bertunjang daripada agama, apakah hasrat dan matlamatnya dapat tercapai sekiranya ia tidak dikuatkuasakan serta hak-hak di bawahnya tidak dapat dinikmati umat Islam dan masyarakat Malaysia secara umum? Adalah malang jika peruntukan undang undang yang sedia ada tidak dimanfaatkan dan digunakan sedangkan terdapat keperluan untuk demikian. Justeru, penganjuran seminar sebegini berada di dalam ruanglingkup yang dibenarkan dan tidak seharusnya dimomokkan sebagai usaha untuk mewujudkan ketidakstabilan dan ketidakharmonian di kalangan masyarakat awam. Sebaliknya, dengan berlakunya usaha-usaha pemantapan aqidah di kalangan guru dan pelajar Islam, maka usaha untuk memperbaiki amalan beragama yang membawa pada kebaikan umum di kalangan seluruh masyarakat berbialng agama dan kaum di Malaysia akan dapat dilakukan dengan lebih berkesan. Hal ini bertepatan dengan fungsi melindungi keharmonian beragama, sesuai dengan peruntukan dan semangat Artikel 11(4) Perlembagaan Persekutuan.

MUAFAKAT juga menegaskan bahawa tidak wujud keperluan campurtangan oleh Jawatankuasa Antara Agama berhubung bantahan terhadap penganjuran seminar ini, memandangkan isu-isu intra-agama; urusan urusan di dalam hal ehwal Islam perlu diselesaikan oleh mereka yang berkeahlian di kalangan umat Islam serta menurut lunas-lunas agama serta peruntukan undang-undang yang berkaitan.

MUAFAKAT menyeru semua NGO dan aktivis dakwah Islam bersama dengan Jabatan Pelajaran Johor dan Jabatan Mufti Johor meneruskan usaha mempertahankan aqidah umat Islam menerusi penganjuran wacana keilmuan ini.

Ismail Mina Ahmad
Presiden
Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT)
Previous
Next Post »