TAZKIRAH: RENUNGI KEDUDUKAN DIRI


Sekadar tazkirah ringkas khusus buat diri saya sendiri terutamanya, dan juga buat sesiapa yang ingin mengambil manfaat daripadanya.

Saya teringat kisah yang diceritakan oleh al-Habib Munzir bin Fuad al-Musawa tempoh hari, tentang seorang panglima tentera yang hebat. Panglima tentera tersebut, dengan penuh megah, berjalan di tengah-tengah pasar dengan menaiki kudanya. Apabila melalui jalan yang ada manusia, panglima tersebut akan menyuruh orang-orang yang berada di jalanan untuk ke tepi dan memberi laluan kepada seorang panglima yang hebat. Tiba-tiba panglima tersebut terserempak dengan seorang ibu tua, dan seperti biasa beliau pun menyuruh ibu tua tersebut ke tepi bagi memberi laluan kepadanya. Ibu tua tersebut meminta izin untuk berbicara dengan panglima tersebut.

Ibu tua tersebut berkata kepada panglima itu: “Aku tahu siapa engkau sebenarnya; daripada awal sampai ke akhirmu aku tahu engkau siapa.

Panglima tersebut berasa sedikit hairan dan tertanya-tanya, lantas bertanya: “Kalau begitu beritahukan kepadaku, siapa aku yang engkau kenali itu?

Lantas ibu tua itu menjawab: “Engkau, di awalmu adalah air mani dan di akhirnya adalah bangkai!

Ya, itulah hakikatnya. Walau siapapun kita, walau apa pun jawatan kita, walau bagaimanapun pujian orang sekeliling kepada kita, hakikatnya kita datang daripada air mani yang hina dan di akhirnya jasad kita ini akan menjadi bangkai yang tidak ada manfaatnya. Begitulah keadaan semua manusia. Oleh sebab itulah, yang paling penting di sisi Allah Subhanahu wa ta’ala adalah jiwa manusia. Kemuliaan dan ketinggian kedudukan seseorang di sisi Allah Subhanahu wa ta’ala diukur dari segi taqwa; dinilai pada tahap ilmu dan iman seseorang. Justeru, untuk apakah kita menyombongkan diri merasakan kita lebih mulia dan lebih pandai daripada orang lain; apatah lagi jika orang lain itu adalah orang-orang yang dizahirkan kemuliaan kedudukan mereka di sisi Allah Subhanahu wa ta’ala?

Renungkanlah dengan akal yang sihat dan hati yang penuh tawadhu’. Semoga Allah melimpahkan Rahmat-Nya ke atas kita semua.

Previous
Next Post »