Tak Nak Rokok!

Semenjak kebelakangan ini, di dalam kaca televisyen, kita seringkali melihat sebuah video pendek yang merupakan kempen kesedaran Tak Nak Merokok oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Video pendek arahan Kabir Bhatia tersebut merupakan suatu video yang cukup menyentuh hati dan perasaan. Cukup menarik untuk dihayati oleh semua rakyat Malaysia. Hayatilah video tersebut di sini:

Nah, sudah banyak kempen dilaksanakan. Namun, cukup menyedihkan kerana masih banyak lagi orang yang merokok di negara ini. Seharusnya, semua perokok yang menonton video ini merasa suatu kesedaran untuk berusaha berhenti daripada tabiat merokok yang tidak membawa apa-apa faedah. Malah, kebinasaan dan keburukan yang didatangkan dengan tabiat merokok boleh sampai menyebabkan merokok itu menjadi haram. Oleh sebab itulah, mufti kerajaan negeri Selangor telah memfatwakan rokok itu sebagai haram; namun, sedih sekali kerana fatwa itu kini dipandang sepi.

Dalam masa yang sama, tidak dapat dinafikan juga bahawa pihak yang berwajib juga masih tidak menjalankan tanggungjawab mereka dengan sebaik-baiknya. Beberapa persoalan yang mungkin perlu kita sama-sama rungkaikan; antaranya, mengapakah penjualan rokok masih lagi dibenarkan? Secara skeptik, jawapannya mudah: kerana ingin mempertahankan industri tembakau, yang mana dengan pengharaman jualan rokok pasti akan menjatuhkan industri tembakau yang akan menyebabkan beberapa orang yang ‘penting’ mengalami kerugian. Namun, perlu ditanyakan: apakah mengaut keuntungan itu lebih penting daripada mematuhi hukum dan memelihara nyawa?

Mungkin kempen anti merokok ini perlu digiatkan lagi; biar sampai ahli politik, orang-orang kampung, dan seluruh ahli masyarakat memahami dan menghayati bahayanya, jeleknya, dan sia-sianya tabiat merokok itu.

Previous
Next Post »

2 comments

Click here for comments
Ummu Fateh
admin
6:31 pm ×

sik sanggup nangga iklan rokok ya...awal2 lari..huhu

Reply
avatar