Pertemuan di Pustaka Negeri

Beberapa jam sebelum berangkat pulang ke Kuala Lumpur, saya sempat mengaturkan satu pertemuan di Kuching yang juga merupakan satu program ringkas bersama dengan para mentee saya serta beberapa orang adik-adik lepasan SPM 2008 yang bakal melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Biarpun yang hadir cuma 11 orang pada asalnya, tetapi itu memang sesuatu yang dijangkakan. Program tersebut memang saya aturkan dalam keadaan yang sangat tergesa-gesa, disebabkan desakan untuk memanfaatkan waktu yang ada di samping keperluan untuk menanam sedikit sebanyak pandangan alam Islam yang betul di dalam benak hati dan minda adik-adik tersebut. Antara pendorongnya adalah kerana mereka begitu terdedah dengan pelbagai aktiviti dan pemikiran yang tidak berapa cocok dengan nilai-nilai Islam yang sejati; dan, seandainya tidak dilengkapi dengan kerangka asas yang betul, sudah tentu mereka akan mudah terikut-ikut dan terpengaruh.

Walapun mungkin dalam pertemuan selama sekitar 4 jam lebih itu tidak banyak yang dapat saya sampaikan, tetapi mudah-mudahan sedikit ilmu dan kesedaran yang mereka perolehi itu akan membuka ruang untuk mereka lebih mudah cenderung kepada aliran pemikiran yang betul, yang cocok dengan pandangan alam Islam. Apa yang saya kongsikan kepada mereka mungkin sesuatu yang baru bagi mereka, malah mungkin juga sesuatu yang mereka akan rasakan sebagai berat disebabkan suasana pada hari ini yang mana masyarakat di negara ini secara umumnya sering digula-gulakan dengan lambakan acara hiburan yang melalaikan.

Program yang saya namakan “Pesanan Terpenting Buat Bakal Mahasiswa dan Mahasiswi” itu dijalankan di Pustaka Negeri Sarawak. Terima kasih kepada saudari Aisyah yang telah meminjamkan kad keahliannya untuk membolehkan kami menggunakan Bilik Diskusi 3 di dalam perpustakaan tersebut. Program tersebut saya sengaja namakan dengan nama yang sedemikian dengan tujuan untuk menarik minat para remaja yang bakal melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi. Khususnya, buat para mentee saya yang saya dengar sudah mula hendak dilibatkan di dalam program-program santai dan melalaikan yang dibuat atas nama ‘seni’ dan ‘budaya’. Oh ya, terima kasih juga kepada saudari Shamsiah kerana turut membantu di dalam program tersebut.

Di dalam program tersebut, di awal-awal lagi saya sudah memaklumkan kepada mereka bahawa ‘pesanan terpenting’ yang saya maksudkan bukanlah pesanan-pesanan yang sering diberikan kepada bakal mahasiswa yang seringkali bersifat ‘apa yang boleh dibuat’ dan ‘apa yang tidak boleh dibuat’. Sebaliknya, saya cuba untuk menyampaikan beberapa perkara yang bersifat fundamental, yakni cuba untuk membawa mereka mengenali diri mereka sendiri, mengenali hakikat kewujudan mereka serta mengenali tugas dan peranan mereka di muka bumi ini agar dengan kefahaman yang asas itu mereka dengan sendirinya dapat mengenali apa yang salah dan apa yang betul.

Saya berkongsi kepada mereka tentang hakikat manusia; yang mana manusia itu adalah makhluk fizikal dan spiritual. Dalam konteks itu, elemen spiritual manusia itu sudah tentu adalah elemen yang lebih mulia dan lebih penting. Oleh sebab itulah, di dalam Al-Qur’an menceritakan bahawa manusia yang diciptakan daripada tanah yang hina itu, setelah ditiupkan roh ke dalamnya, maka Allah Subhanahu wa ta’ala memerintahkan para malaikat untuk sujud kepada manusia sebagai tanda hormat. Maka, saya banyak menceritakan kepada mereka tentang kepentingan membangunkan diri mereka secara seimbang dari segi fizikal dan spiritual. Melalui perbincangan yang dijalankan, nampaknya mereka sudah memahami dengan lebih jelas apakah kesan negatif yang akan timbul seandainya pembangunan spiritual manusia tidak diberikan penekanan, sepertimana apa yang sedang berlaku pada hari ini.

Saya berpesan kepada adik-adik yang menghadiri program tersebut, bahawa itulah pesanan terpenting yang boleh saya sampaikan; bahawa pemerkasaan spiritual mereka haruslah diberikan penekanan, bukan semata-mata pemerkasaan fizikal ataupun yang bersifat luaran (superficial) semata-mata. InsyaAllah, apa yang saya harapkan adalah mudah-mudahan dengan kesedaran itu mereka akan sedikit sebanyak melihat dunia dan kehidupan ini dengan perspektif yang lebih segar, seterusnya berusaha untuk memberikan penekanan juga kepada pembinaan spiritual mereka yang mana dengan itu mereka pasti akan dapat membentengi diri daripada serangan pemikiran dan budaya yang tidak sihat.

Selamat maju jaya untuk semua bakal mahasiswa dan mahasiswi!

Previous
Next Post »

3 comments

Click here for comments
Anonymous
admin
2:39 am ×

BUKAN UNTUK SI MANJA!..

Pencerahan bukan untuk orang manja

Tarbiyyah bukan untuk orang yang malas.
Dakwah bukan untuk orang yang takut nak bergerak dan mencabar diri.
Tarbiyyah bukan untuk orang yang cepat bosan, lari, lompat-lompat, sekejap down-sekejap up, cepat terasa.
Tarbiyyah bukan bagi orang yang memilih program untuk dia ikuti yang senang dan mudah join, yang penat, bersusah payah elak.
Bukan untuk orang yang mencari tarbiyyah hanya bila terasa diuji oleh tuhan. Kalau tak, batang hidung pun tak nampak.
Bukan bagi yang meletakkan dakwah hanya untuk mencari calon akhawat atau ikhwah sebagai sang isteri dan suami,
-yang join hanya untuk meminta tolong teman-teman pencerahan bila dia dalam kesusahan.
Tapi kesenangan dan kelebihan yang dia dapat, tak share pun dengan orang lain.

-yang cepat mengalah,

-yang meletakkan mabit, qiamullail, daurah, dan tathqif dalam diari hanya selepas ditolak dengan semua agenda dan upacara-upacara ‘penting’ yang lain.
-yang hanya pandai cakap (dan menulis), tapi amal kosong
-yang hanya tahu compare jamaah itu dengan jamaah ini, yang boleh mengkritik dan menilai harakah ini dan itu.

Dakwah bukan untuk orang yang ikut liqa’ hanya kerana nak disebut sebagai ahli dalam harakah ini dan itu, jamaah ini dan itu.
Dakwah bukan untuk orang yang tak boleh diberi tugasan last minute.
Dakwah bukanlah untuk orang yang tak nak keluarkan duit, infaq di jalan Allah.
Dakwah bukan untuk orang yang tak boleh sesekali tidur lewat, terpaksa berjalan jauh.
Dakwah bukan bagi orang yang kalau ada program untuk ikut terlibat, mesti naik motokar besar dan mewah, yang air-cond, dan laju. Yang tak nak naik bas, public transport, dan yang kena berpeluh-peluh.

Tarbiyah bukan untuk orang yang kena contact dan info dia setiap masa tentang perkembangan terkini sedangkan dia kena macam boss, hanya tunggu information.
Pencerahan bukan bagi mereka yang hanya nak berkawan dengan orang berduit dan berharta, yang hidup mewah, dan mengelak berkawan dengan orang susah, miskin, dan pakai comot.
Dakwah bukanlah untuk orang yang setiap masa dan ketika, kerja nak beri alasan ini dan itu. Penat, mengantuk, susah, banyak kerja, keluarga tak bagi keluar.

Tarbiyyah bukanlah segala-galanya. Tapi segala-galanya bermula dengan tarbiyyah.
Tanpa anda, orang yang sering beralasan ini, dakwah akan terus berjalan. Islam akan tetap berjaya. Ummah akan tetap terpelihara.

Cuma tanpa pencerahan,
Tanpa tarbiyyah,
Tanpa dakwah
Belum tentu kita akan berjaya di mahsyar nanti.

Tak mengapa. Teruskan hidup anda seperti biasa. Dakwah tak memerlukan anda. Tiada siapa pun yang rugi tanpa kehadiran anda.
Berbahagialah seadanya.

Saya menghitung diri.
Terlalu kerap menuturkan.
“saya busy..saya sibuk..saya penat..saya letih..”
Adakah ini petandanya saya terlalu manja?
Ya Allah, tabahkan hamba-Mu.
“amanah ini bukan hak milik, tp anugerah dr Nya”

Reply
avatar
8:36 pm ×

Thanks for filling the gap. Good job bro! :-)

Reply
avatar
auntieam
admin
9:18 am ×

Salam..this goes to show when there is a will to do something, in a short time one can pull something together...pastinya Allah tidak menjadikan 24 jam dalam satu hari jika tidak mencukupi masa itu untuk hamba NYA!Thank you for making the time for the mentees.

Wallahua'lam.

Reply
avatar