Nikmat Mana Yang Kamu Ingin Dustakan?

Dengan nama Allah Subhanahu wa ta’ala yang Maha Pemurah, Maha Penyayang. Segala lafaz pujian dirafa’kan ke hadrat Allah, Tuhan seluruh alam. Maha Suci Allah, Tuhan yang memiliki ‘Arasy yang agung. Selawat dan salam ke atas junjungan agung kita, Sayyiduna Muhammad sallallahu ‘alayhi wasallam. Juga kepada ahli keluarga baginda yang mulia, serta kepada para sahabat baginda yang terpuji.

Firman Allah Subhanahu wa ta’ala yang lebih kurang maksudnya:
...Pada hari ini telah Aku sempurnakan agamamu untukmu, dan telah Aku cukupkan nikmat-Ku bagimu, dan telah aku redhai Islam sebagai agamamu...” (Surah Al-Maa’idah, ayat ke-3)

Tuan guru yang dikasihi, Syeikh Muhammad Fuad bin Kamaluddin al-Maliki mengisahkan kepada kami, bagaimana orang Yahudi pernah menyatakan kepada Sayyidina Umar al-Khattab r.a. bahawa: “kalaulah ayat ini (ayat Al-Qur’an di atas) turun kepada kami, nescaya kami akan menjadikan hari itu (hari turunnya ayat itu) sebagai hari raya.” Mengapakah orang-orang Yahudi berkata begitu? Mereka berkata begitu kerana mereka memahami dan menyedari akan betapa besarnya erti dan nilai ayat tersebut.

Bagi kita yang mengaku beragama Islam, seharusnya ayat tersebut memberikan kita satu makna yang cukup mendalam. Ayat tersebut adalah merupakan suatu jaminan, suatu motivasi, suatu pengiktirafan. Ayat tersebut menjaminkan bagi kita bahawa agama Islam yang kita anuti ini adalah benar-benar agama yang diredhai Tuhan. Ayat tersebut juga memberikan kita suatu maksud bahawa agama Islam yang kita anuti ini adalah merupakan agama yang sempurna, yang tidak ada cacat celanya dan tidak ada hal dalam kehidupan yang tidak disentuh atau diberikan panduannya dalam Islam. Ayat tersebut juga menyebut bahawa nikmat Allah Subhanahu wa ta’ala kepada kita tidak pernah tidak cukup, sentiasa ada untuk kita menjalani kehidupan yang penuh bahagia.

Antara nikmat yang terbesar, sudah tentu adalah nikmat iman dan Islam. Tidak semua orang di dunia ini mengecapi nikmat yang besar ini. Ada yang sampai seruan Islam kepadanya, tetapi enggan menerima risalah kebenaran itu. Ada yang memang lahir dalam keluarga beragama Islam, tetapi enggan mengakui hakikat kebenaran sehingga malaplah sinar keimanan dalam hati. Justeru, bagi kita yang masih lagi mampu merasai nikmat keimanan dan keislaman, itu adalah kurniaan Allah Subhanahu wa ta’ala yang perlu kita syukuri.

Lahirnya kita sebagai umat Sayyiduna Muhammad sallallahu ‘alayhi wasallam juga adalah merupakan antara nikmat yang paling besar yang boleh kita kecapi. Sudah banyak kali diterangkan tentang kemuliaan Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam; yang mana kemuliaan Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam, selaku makhluk Allah yang paling mulia, tercurah kepada sesiapa dan apa sahaja yang terkait dengan baginda. Nikmat yang besar bagi kita untuk menjadi umat Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam. Kita tidak memilih untuk lahir sebagai umat Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam, kerana memang kita tidak mampu memilih. Justeru, lahirnya kita sebagai umat Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam sememangnya adalah merupakan satu kurniaan daripada Allah Subhanahu wa ta’ala. Dengan menjadi umat Baginda, maka banyak nikmat-nikmat yang lain yang kita mampu kecapi.

Antara nikmat yang dikurniakan kepada kita, nikmat khusus buat umat Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam, adalah nikmat doa. Apabila kita dalam kesusahan, gundah gulana, keresahan dan sebagainya, maka kita diajar untuk berdoa kepada Allah Subhanahu wa ta’ala dan doa kita akan dikabulkan. Ini nikmat khusus buat umat Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam, yang tidak dikurniakan kepada umat para Nabi dan Rasul yang terdahulu.

Firman Allah Subhanahu wa ta’ala yang lebih kurang maksudnya:
Dan Tuhanmu berfirman: ‘Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Aku perkenankan bagi kamu.’” (Surah Ghaafir, ayat ke-60)

Nikmat berdoa ini dihuraikan lagi dalam beberapa hadith Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam, yang seharusnya memberikan kita suatu pemahaman dan keyakinan yang benar akan nikmat besar yang dikurniakan kepada kita selaku umat baginda. Hadith-hadith ini seharusnya memberikan kita keyakinan bahawa seandainya kita benar-benar seorang yang beriman dan bertaqwa, yang benar-benar memelihara hubungan dengan Allah Subhanahu wa ta’ala, maka benarlah doa itu akan menjadi senjata yang ampuh dalam menghadapi apa jua cabaran dalam kehidupan.

Sabda Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam yang lebih kurang maksudnya:
Janganlah kamu lemah dalam berdoa, kerana tidak seorang yang akan mendapat kecelakaan apabila dia berdoa.” (Diriwayatkan oleh Ibnu Hibban di dalam Sohihnya dan al-Hakim)

Dalam hadith yang lain pula, Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam bersabda yang bermaksud:
Sesungguhnya Allah Maha Pemalu lagi Maha Pemurah. Dia malu apabila seseorang mengangkat kedua belah tangan kepadaNya lalu Dia menolaknya dalam keadaan hampa dan kecewa.” (Diriwayatkan oleh Abu Daud dan al-Tirmizi, ia adalah hadith hasan menurut Ibnu Majah dan Ibnu Hibban di dalam Sohihnya serta al-Hakim berkata: Sohih menurut syarat al-Bukhari dan Muslim)

Janji Allah Subhanahu wa ta’ala itu Maha Benar. Asalkan kita selaku hamba-Nya yakin dan percaya, beri’tiqad dengan aqidah ahli sunnah wal jama’ah yang benar, maka sudah pasti pertolongan Allah Subhanahu wa ta’ala itu akan hadir andai kita berdoa kerana itu janji Allah Subhanahu wa ta’ala. Begitulah besarnya nikmat Allah Subhanahu wa ta’ala kepada kita selaku umat Rasulullah sallallahu ‘alayhi wasallam. Oleh sebab itulah, bagi orang yang beriman itu, cukuplah Allah sebagai Penolong dan Pelindung.

Jika hendak dinukilkan seluruh nikmat Allah Subhanahu wa ta’ala yang terlalu banyak, dan betapa besarnya nikmat Allah Subhanahu wa ta’ala itu kepada kita, sudah tentu tidak akan mungkin mampu kita lakukan. Maha Pemurahnya Allah itu, sehingga nikmat-Nya yang dikurniakan kepada kita terlalu banyak, lebih banyak dan lebih besar daripada kesyukuran yang kita hamparkan kepada-Nya.

Firman Allah Subhanahu wa ta’ala yang lebih kurang maksudnya:
Katakanlah (Muhammad), ‘Seandainya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, maka pasti habislah lautan itu sebelum selesai (penulisan) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula).’” (Surah Al-Kahfi, ayat ke-109)

Oleh sebab itulah sewajarnya kita selaku hamba Allah Subhanahu wa ta’ala yang bergantung segala sesuatu kepada Allah Subhanahu wa ta’ala, mensyukuri nikmat-nikmat yang telah dikurniakan kepada kita. Sedarilah dan fahamilah bahawa segala sesuatu yang ada pada kita itu, adalah pada hakikatnya datang daripada Allah Subhanahu wa ta’ala. Renungilah peringatan dan teguran daripada Allah Subhanahu wa ta’ala yang disebut berulang kali dalam Surah Ar-Rahman: “Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?

Maha Suci Engkau Ya Allah, Maha Hebatnya Engkau Ya Allah, yang telah mendengar rintihan dan panjatan doa-doaku lalu Engkau kabulkan, dan Engkau lorongkan suatu kemudahan. Aku terus mengharapkan Rahmat-Mu Ya Allah...

Previous
Next Post »

3 comments

Click here for comments
Dendei
admin
1:05 pm ×

Assalamualikum...

Syukran atas panduan...

"Terkesan..."

Reply
avatar
Anonymous
admin
11:42 pm ×

salam..

ni pengisian hari jumaat yg kat Ampang tu ye?~khadijah~(aku maleh nk wt google acc.)

Reply
avatar
waheedayah
admin
1:42 am ×

Jazakallahu khayr 4 d reminder Abg Naim..dis is wht i need at dis moment T_T

Reply
avatar