BERI SOKONGAN, BUKAN HUKUMAN

Hati ibubapa mana yang tidak pilu apabila anak kecil kesayangan mereka setelah hilang selama hampir sebulan, akhirnya ditemui meninggal dalam keadaan yang tragis. Seluruh rakyat Malaysia berkongsi rasa kesedihan keluarga En. Jazimin dan Puan Norazian dan menggesa pihak berkuasa supaya segera menangkap pembunuh Nurin Jazlin dan mengenakan tindakan yang setimpal terhadapnya. Sememangnya kita semua merasa sangat marah dan kecewa bagaimana seorang penjenayah seperti itu boleh wujud di negara kita ini yang sudah 50 tahun mencapai kemerdekaan. Apalah ertinya kemerdekaan itu kalau rakyat negara ini terpaksa hidup dalam ketakutan?

Cadangan segelintir pihak untuk mengenakan tindakan undang-undang terhadap ibubapa Nurin Jazlin adalah cadangan yang merepek! Saya tertanya-tanya, ke mana hilangnya kemanusiaan? Ibubapa Nurin Jazlin bukanlah berniat dan bermaksud untuk anak mereka diculik, seterusnya didera dan dibunuh dengan kejam. Tidak ada ibubapa yang waras yang inginkan anak mereka menemui pengakhiran kehidupan dalam keadaan yang tragis. Apa yang berlaku adalah di luar kawalan mereka. Adakah wajar dalam keadaan mereka sedang mengalami satu tekanan emosi yang cukup kuat, kita tambahkan lagi tekanan kepada mereka dengan mengenakan tindakan undang-undang? Yang seharusnya kita lakukan sekarang adalah memberikan sokongan moral kepada mereka, bukan menghukum.

Ada yang mengatakan ibubapa Nurin Jazlin cuai, lantas mereka patut dihukum dengan hukuman yang sememangnya wujud dalam undang-undang negara. Memang benar kedaulatan undang-undang adalah salah satu prinsip dalam Rukun Negara. Namun, kepercayaan kepada Tuhan itu juga merupakan prinsip dalam Rukun Negara, prinsip pertama. Bukankah sifat kepercayaan kepada Tuhan itu sepatutnya menjadikan kita orang yang bertimbang rasa dan penuh dengan rasa kemanusiaan? Bukankah Tuhan itu Maha Penyayang dan Maha Pengasih?

Kalau semata-mata dengan alasan cuai seseorang itu boleh dikenakan tindakan undang-undang, maka kita patut berhenti daripada menjadi manusia! Hakikatnya, manusia itu tidak sempurna dan punya banyak kelemahan dan sering melakukan kesilapan. Dalam kes Nurin Jazlin ini, ibubapanya bukanlah sengaja hendak membiarkan anak mereka keluar bersendirian. Bukanlah sengaja ibubapanya hendak cuai. Apakah tidak cukup dengan kehilangan anak kesayangan mereka itu sebagai hukuman? Letakkan diri kita dalam kondisi En. Jazimin dan Puan Norazian dan fahamilah keadaan mereka.

Apa yang penting sekarang ini adalah kita memberikan sokongan moral kepada ahli keluarga Nurin Jazlin. Di samping itu, kita juga harus memainkan peranan kita bagi memastikan kejadian seumpama ini tidak berulang di masa yang akan datang. Sudah terlalu banyak kejadian jenayah yang berlaku dalam negara kita, yang membayangkan kegagalan sistem sosial-ekonomi-politik negara. Sudah tiba masanya untuk kita kembali membudayakan nilai-nilai tradisi agama dan bangsa yang pada suatu masa dahulu begitu teguh berakar dalam masyarakat seperti semangat kejiranan, sikap tolong-menolong, sikap toleransi, kasih sayang dan sebagainya.


Gombak, 11:35 a.m.

Previous
Next Post »